Σελίδες

Οι Μοίρες: Η μία κλώθει την ζωή, η άλλη την μετράει και η τρίτη την κόβει με το ψαλίδι


31/10/2024

Είναι οι Μοίρες ανώτερες του θεού; Και, γιατί κάποτε ο Απόλλων μέθυσε τις Μοίρες; 

Οι γνώμες στην αρχαιότητα διίστανται. Άλλωστε, αυτή είναι η φύση του ανθρώπου από τις απαρχές της γήινης ύπαρξης: Να μην συμφωνεί με τον διπλανό του, ανεξαρτήτως των συνθηκών ζωής που επικρατούν ανά αιώνα!

Υπάρχουν τρεις αδιαίρετες Μοίρες, ντυμένες στ΄ άσπρα, τις οποίες απέκτησε ο Έρεβος από τη Νύχτα: η Κλωθώ, η Λάχεσις και η Άτροπος. Απ΄ αυτές, η Άτροπος είναι η μικρότερη σε ανάστημα αλλά η πιο τρομερή*. 

Ο Ζευς, που ζυγίζει τις ζωές των ανθρώπων και πληροφορεί τις Μοίρες για τις αποφάσεις του, μπορεί, λέγεται, να αλλάξει γνώμη και να επέμβει για να σώσει όποιον θέλει, όταν η κλωστή της ζωής, κλωσμένη από το αδράχτι της Κλωθούς και μετρημένη με το μέτρο της Λάχεσης, είναι έτοιμο να κοπεί από τη μεγάλη ψαλίδα της Ατρόπου. 

Και μάλιστα, οι άνθρωποι υποστηρίζουν ότι και οι ίδιοι μπορούν ως ένα βαθμό να ελέγχουν τη μοίρα τους αποφεύγοντας περιττούς κινδύνους. Έτσι, οι νεότεροι θεοί κοροϊδεύουν τις Μοίρες, και μερικοί λένε ότι κάποτε ο Απόλλων τις μέθυσε με πονηριά για να γλιτώσει το φίλο του Άδμητο από το θάνατο**.

Άλλοι αντίθετα υποστηρίζουν ότι και τον ίδιο τον Δία τον κυβερνούν οι Μοίρες, όπως άλλωστε είχε ομολογήσει κάποτε σε χρησμό η Πυθία. Γιατί οι Μοίρες δεν είναι παιδιά του Δία, αλλά παρθενογενείς κόρες της Μεγάλης Θεάς Ανάγκης, που ούτε καν οι θεοί δεν την αντιμάχονται και που ονομάζεται "Κραταιή Μοίρα"***.

Στους Δελφούς λατρευόταν μόνο δύο Μοίρες, της Γέννησης και του Θανάτου. Και στην Αθήνα η πρωτότοκη από τις τρεις αποκαλείται Αφροδίτη Ουρανία****.

Πηγή: "Οι Ελληνικοί Μύθοι", Ρόμπερτ Γκρέιβς, εκδ. Κάκτος, 1998 - Φωτογραφία

*Όμηρος Ιλιάς Ω 49 - Ορφικός Ύμνος 33 - Ησίοδος Θεογονία 217 κέξ. και 904, Ασπίς Ηρακλέους 259.

**Όμηρος Ιλιάς Θ 69 και Χ 209, Π 434 και 441-3 - Βιργίλιος Αινειάς Χ 814 - Όμηρος Οδύσσεια α 34, Ιλιάς Ι 411.

***Αισχύλος Προμηθεύς 511 και 515 - Ηρόδοτος Α 91 - Πλάτων Πολιτεία Ι 14-16 - Σιμωνίδης Η 20.

****Παυσανίας Ι 24,4 και Α 19,2. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου