Αρμενική Εκκλησία του Ναγκόρνο-Καραμπάχ |
Εν μέσω διαπραγματεύσεων μεταξύ Αρμενίας και Αζερμπαϊτζάν για την υπογραφή ειρηνευτικής συμφωνίας, οι Αζερμπαϊτζάν συνεχίζουν την πολιτιστική και θρησκευτική τους κάθαρση στην περιοχή του Ναγκόρνο-Καραμπάχ. Από την έναρξη της τελευταίας φάσης του πολέμου, εκατοντάδες εκκλησίες έχουν δεχθεί επιθέσεις.
Τις τελευταίες εβδομάδες, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, η Αρμενία και το Αζερμπαϊτζάν είναι κοντά στην υπογραφή μιας ειρηνευτικής συμφωνίας που θα τερμάτιζε επιτέλους την διαμάχη τους για δεκαετίες για το αμφισβητούμενο έδαφος του Ναγκόρνο-Καραμπάχ.
Ενώ η ειρήνη στον Νότιο Καύκασο πρέπει να είναι ευπρόσδεκτη, η Αρμενία πρέπει να απαιτήσει από το Αζερμπαϊτζάν να τερματίσει την τρέχουσα εκστρατεία πολιτιστικής διαγραφής εκκλησιών, μοναστηριών, χατσκάρ (πέτρινα μνημεία σε σχήμα σταυρού) και άλλων τοποθεσιών Αρμένιων κληρικών που βρίσκονται στην περιοχή. Αυτό αποτελεί προϋπόθεση κάθε ειρηνευτικής συμφωνίας. Μετά την εθνοκάθαρση του Αζερμπαϊτζάν περισσότερων από 120.000 Αρμενίων από την προγονική τους πατρίδα, το Αρτσάχ, ο κίνδυνος εξάλειψης ολόκληρης της ύπαρξής τους σε αυτήν την περιοχή παραμένει σήμερα ολοζώντανος. Σύμφωνα με μια πρόσφατη αναφορά του Reuters και του Μουσείου της Βίβλου, περίπου 400 αρμενικές εκκλησίες και άλλοι θρησκευτικοί χώροι έχουν δεχθεί επίθεση και κινδυνεύουν να παραμορφωθούν ή να καταστραφούν εντελώς.
Πρώτο χριστιανικό έθνος
Ως το πρώτο έθνος που υιοθέτησε τον Χριστιανισμό το 301 μ.Χ., η ταυτότητα και ο πολιτισμός της Αρμενίας έχουν καθοριστεί στενά από τη χριστιανική πίστη της, καθιστώντας αυτά τα ιστορικά σύμβολα τόσο σημαντικά για την επιβίωσή της ως λαός. Ο Χριστιανισμός έχει υποστηρίξει τους Αρμένιους σε όλη την οδυνηρή ιστορία τους, που χαρακτηρίζεται από εκτεταμένες διώξεις και τεράστια δεινά για εκατοντάδες χρόνια. Αυτή η ιστορία περιλαμβάνει την πρώτη γενοκτονία του 20ου αιώνα, όταν περισσότεροι από 1,5 εκατομμύριο Αρμένιοι εξοντώθηκαν από τους Οθωμανούς Τούρκους, γεγονός που η Τουρκία και το Αζερμπαϊτζάν εξακολουθούν να αρνούνται σήμερα.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η διατήρηση αυτών των θρησκευτικών χώρων πρέπει να αποτελεί προϋπόθεση για οποιαδήποτε διαρκή ειρήνη μεταξύ των δύο χωρών. Με το σεβασμό και την τιμή αυτής της ιστορίας, το Αζερμπαϊτζάν θα έστελνε το μήνυμα ότι θέλει πραγματικά ειρήνη με την Αρμενία. Ωστόσο, όλα τα σημάδια δείχνουν ότι το Αζερμπαϊτζάν κινείται προς την αντίθετη κατεύθυνση.
Οι αζερικές δυνάμεις κατοχής ισοπέδωσαν ένα μνημείο αφιερωμένο στη γενοκτονία των Αρμενίων. Και οι πρόσφατες δορυφορικές εικόνες δείχνουν ότι η καταστροφή των αρμενικών θρησκευτικών και πολιτιστικών χώρων από το Αζερμπαϊτζάν συνεχίζεται αμείωτη, συμπεριλαμβανομένης της καταστροφής της 177χρονης εκκλησίας του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή στο Σούσι και της κατεδάφισης της Εκκλησίας της Αναλήψεως στο Μπερντζόρ και ολόκληρου του χωριού του Karintak, όπου σήμερα χτίζεται ένα τζαμί στη θέση όπου κάποτε βρισκόταν η πόλη.
Το Αζερμπαϊτζάν λέει ότι δεν είναι υπεύθυνο
Παρά τα συντριπτικά στοιχεία για συνεχιζόμενη πολιτιστική γενοκτονία, το Αζερμπαϊτζάν συνεχίζει να αρνείται οποιαδήποτε ενοχή για την βεβήλωση αυτών των θρησκευτικών χώρων. Το Αζερμπαϊτζάν αγνόησε ακόμη και την εντολή Νοεμβρίου του Διεθνούς Δικαστηρίου Δικαιοσύνης (ICJ) που καλεί το να «λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να αποτρέψει και να τιμωρήσει πράξεις βανδαλισμού και βεβήλωσης που επηρεάζουν την αρμενική πολιτιστική κληρονομιά, συμπεριλαμβανομένου, αλλά όχι περιοριζόμενου σε εκκλησίες και άλλα μέρη, όπως τόπων λατρείας, μνημείων, νεκροταφείων και τεχνουργημάτων.
Έργο για την διάσωση ενός μοναστηριού τουλάχιστον ψηφιακά
Το καλοκαίρι του 2019, οι Αρμένιοι είχαν την προνοητικότητα να προβλέψουν, ένα χρόνο πριν ότι θα ξεσπάσει ο πόλεμος στο Αρτσάχ. Φοιτητές από το Κέντρο Δημιουργικών Τεχνολογιών TUMO πραγματοποίησαν ένα έργο τρισδιάστατης σάρωσης της Αρμενικής Μονής Dadivank, που χτίστηκε μεταξύ 9ου και 13ου αιώνα. Οι μαθητές ήθελαν να εκμεταλλευτούν τη δύναμη της τεχνολογίας για να ζωντανέψουν μία από τις πιο σημαντικές τοποθεσίες στην ιστορία της Αρμενίας, έτσι ώστε οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο να μπορούν να το δουν ενώ παράλληλα να τους εκπαιδεύσουν για τον πλούσιο αρμενικό πολιτισμό και την παρουσία του στην περιοχή. Δεν ήξεραν ότι οι προσπάθειές τους σύντομα θα μετατραπούν σε μια εικονική εκστρατεία διατήρησης. Με την περιοχή και το μοναστήρι πλέον στα χέρια του Αζερμπαϊτζάν, η τρισδιάστατη σάρωση των μαθητών της Μονής Dadivank θα μπορούσε να είναι το μόνο ίχνος που διατηρεί ζωντανή τη μνήμη της αρμενικής κληρονομιάς καθώς το Αζερμπαϊτζάν συνεχίζει να ξαναγράφει την ιστορία.
Θρησκευτική δίωξη
Ωστόσο, υπάρχει μια σημαντική διαφορά μεταξύ μιας ψηφιακής εγγραφής και ενός φυσικού τόπου λατρείας. Γι' αυτό είναι τόσο σημαντικό αυτά τα αρμενικά θρησκευτικά και πολιτιστικά ιδρύματα, που έχουν αντέξει σε σεισμούς και πολέμους, να παραμείνουν ανέπαφα. Από πολλές απόψεις, η πολεμική και η επιθετικότητα του Αζερμπαϊτζάν υπερβαίνουν ένα κομμάτι γης ή κυριαρχίας. Πρόκειται για μια μορφή θρησκευτικής δίωξης που ξεπερνά τα σύνορα και πρέπει να σταματήσει άμεσα.
Είναι δύσκολο να πάρεις στα σοβαρά το
Αζερμπαϊτζάν όταν ισχυρίζεται ότι θέλει ειρήνη, ενώ προσπαθεί να διαγράψει την
θρησκευτική και πολιτιστική ταυτότητα της Αρμενίας. Για
μια χώρα που ισχυρίζεται ότι ανέχεται την θρησκευτική διαφορετικότητα και την
συνύπαρξη, το Αζερμπαϊτζάν έχει πολύ δρόμο να διανύσει. - Léo Kersauzie / Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου