Είναι ο Χριστιανισμός μία θρησκεία αμόρφωτων και ανεκπαίδευτων;


8/4/2021

Στο ερώτημα απαντά 

ο Κλήμης Αλεξανδρεύς, θεολόγος, παιδαγωγός, φιλόσοφος, που έζησε στα τέλη του 2ου και αρχές του 3ου αιώνα. Θεωρείται από τους μεγαλύτερους Εκκλησιαστικούς Πατέρες. Είναι ο άνθρωπος που δεν γεννήθηκε Χριστιανός, έγινε όμως, όταν ένοιωσε τις γνώσεις που τού αποκαλύπτονταν μέσω της πίστης. Ή όταν η πίστη τον οδήγησε στις γνώσεις!... 

Ο Κλήμης Αλεξανδρεύς πίστευε ότι η φιλοσοφία, όπως και ο ίδιος την διδάχθηκε κυρίως από τους Έλληνες φιλοσόφους (γιατί, στην Ελλάδα γεννήθηκε και άνθισε η φιλοσοφία), η φιλοσοφία λοιπόν στην ορθή της μορφή πρέπει να συνδέεται με την Χριστιανική πίστη. Και αυτός ο συνδυασμός δρα αποκαλυπτικά και ευεργετικά στον άνθρωπο! 

Τόνιζε μάλιστα στον λόγο του ότι αληθινός Χριστιανός είναι εκείνος που συνδυάζει γνώσεις και πίστη ή πίστη και γνώσεις! Αυτός ο άρρηκτος συσχετισμός, φιλοσοφίας και χριστιανισμού, μπορεί να θεωρηθεί μάλιστα ως η Τρίτη Διαθήκη! 

Ο Κλήμης στο έργο του Παιδαγωγός κατέγραψε την σημασία που έχει ο Λόγος στην ζωή του ανθρώπου. Ο Λόγος που υιοθετείται από τον παιδαγωγό, διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο: Φροντίζει για τις συνήθειες, κατευθύνει πράξεις, θεραπεύει πάθη, ή, όταν είναι ουράνιος Λόγος, προτρέπει σε σωτηρία. Υπάρχει και ο συμβουλευτικός Λόγος, που βοηθά την βελτίωση της ψυχής. Γενικά, ένας δάσκαλος μπορεί να χρησιμοποιήσει διάφορες μορφές Λόγου, ώστε να βοηθήσει τους μαθητές του να διάγουν καλύτερη ζωή, να αποκτήσουν γνώσεις, να βελτιώσουν τον εαυτό τους και να βρεθούν κοντά στον Θεό. 

Πίστευε και δίδασκε ότι ο Χριστιανισμός δεν είναι μία θρησκεία αμόρφωτων και ανεκπαίδευτων, υπό την προϋπόθεση ότι ο άνθρωπος-Χριστιανός αναζητά στον ίδιο βαθμό πίστη και γνώσεις, και μάλιστα όχι με τρόπους τυχαίους, αλλά ερχόμενος κοντά στην ελληνική επιστήμη και στην ελληνική φιλοσοφία!

"Αντί να προσπαθούμε να καθορίσουμε και να περιορίσουμε τα χριστιανικά δόγματα, πρέπει να επωφεληθούμε από την ελληνική φιλοσοφία και να βρούμε από εκεί υλικό, το οποίο θα θέσομε, χωρίς αυτό να είναι υπερβολικό, ως βάση για τη θεωρητική χριστιανική θεολογία" δίδασκε ο Κλήμης Αλεξανδρεύς. 

Σήμερα, καθώς διανύουμε την Σαρακοστή, υπό τις βαριές συνθήκες των περιοριστικών κατά της πανδημίας μέτρων, ας αναλογιστούμε, πόσο καλοί Χριστιανοί είμαστε, βάζοντας στην προσωπική μας ζυγαριά και την πίστη και τις γνώσεις μας. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου