Όταν οι Έλληνες αγωνίζονταν για την αρετή και όχι για το χρήμα, τους φοβούνταν ακόμα και οι Πέρσες!


25/5/2022

Ο αθλητισμός είχε ύψιστη σημασία στην αρχαία Ελλάδα και αποτελούσε απτό δείγμα της εθνικής ενότητας των Ελλήνων! 

Η σωματική άσκηση και γενικότερα ο αθλητισμός αποτελούσε στην αρχαιότητα το συμπλήρωμα ή καλύτερα το τρίτο στοιχείο της καλής εκπαίδευσης των νέων. 

Ο αθλητισμός αποτελούσε κι ένα απτό δείγμα της εθνικής ενότητας των αρχαίων Ελλήνων, οι οποίοι ήταν διαιρεμένοι σε μικρά κράτη-πολιτείες. Ο αθλητισμός, η κοινή γλώσσα και τα κοινά ιερά αποτελούσαν τους πυρήνες που τραβούσαν σε κοινή ένωση και αδελφική συνεργασία όλους τους Έλληνες, κάθε φορά που παρουσιαζόταν εξωτερικός κίνδυνος.

Πανελλήνιοι αγώνες που ετελούντο κατά την αρχαιότητα, μπορούν να χαρακτηρισθούν κυρίως οι εξής: α) τα Ολύμπια, ή, καθώς είναι περισσότερο γνωστοί, οι Ολυμπιακοί αγώνες β) τα Πύθια γ) τα Νέμεα και δ) τα Ίσθμια. Εκτός όμως από αυτούς τους αγώνες υπήρχαν και άλλοι πολλοί. Οι αγώνες αυτοί, στους οποίους μπορούσε ο κάθε Έλληνας να πάρει μέρος. ήταν δείγματα χειροπιαστά της εθνικής ενότητας των αρχαίων Ελλήνων. Κανένας βάρβαρος δεν είχε δικαίωμα να μετάσχει σε οποιοδήποτε ελληνικό αθλητικό ή καλλιτεχνικό διαγωνισμό, από αυτούς που γίνονταν στη διάρκεια των προαναφερόμενων αγώνων.

Πρέπει ιδιαίτερα να υπογραμμιστεί ότι, οι αγώνες της αρχαιότητας ήταν "στεφανίται" και όχι "χρηματικοί", γιατί οι νικητές εκείνων των αγώνων έπαιρναν για έπαθλα δάφνινα στεφάνια, και όχι χρηματικά βραβεία. Σχετικό και πολύ χαρακτηριστικό, ως προς τα βραβεία που έπαιρναν οι νικητές των αγώνων της αρχαιότητας, είναι και το παρακάτω ανέκδοτο, που αναφέρεται στην εποχή που οι Πέρσες κατέβηκαν στην Ελλάδα για να την υποτάξουν.

Πληροφορήθηκαν λοιπόν οι Πέρσες ότι οι Έλληνες "Ολύμπια άγουσιν" και "θεώνται" αγώνες "γυμνικούς" και ιππικούς.

-Και από τι είναι το έπαθλο; Ρώτησε ο Μαρδόνιος, που ήταν επικεφαλής της εκστρατείας εκείνης των Περσών κατά της Ελλάδας.

-Στεφάνι από ελιά! Του απάντησαν.

Και τότε, ένας από τους Πέρσες μεγιστάνες είπε:

-Αλίμονο, Μαρδόνιε, εναντίον ποιων ανδρών μας έφερες να πολεμήσουμε; Οι οποίοι άνδρες δεν αγωνίζονται για τα χρήματα, αλλά για την αρετή; 

Στην αρχαία Ελλάδα, οι νικητές των αγώνων μπορεί να μην είχαν υλικές απολαβές, είχαν όμως ηθικές απολαβές. Αναγνωρίζονταν από όλους τους συμπολίτες τους η αξίας τους και όλοι βέβαια τους σέβονταν. Το γκρέμισμα ενός μέρους των τειχών μιας πόλης, της οποίας ο αθλητής νίκησε σε αγώνες, προκειμένου να μπει αυτός, όταν επέστρεφε στην πόλη του, είναι απόδειξη τρανή για τη σημασία που οι αρχαίοι έδιναν στις νίκες των αθλητών τους. 

Απόσπασμα από το βιβλίο: Το εγκόλπιο των Ελλήνων, Π.Α.Κωνσταντινίδης, εκδόσεις Νέος Λόγος, Αθήνα - Φωτογραφία από:fightacademy.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου