7/2/2025
Ο ηφαιστειολόγος Christian Hübscher παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στη Σαντορίνη. Πέρα από αριθμούς, στοιχεία και στοιχεία, πιστεύει ότι ο φόβος των νησιωτών είναι ένδειξη της σοβαρότητας της κατάστασης.
Διεθνείς επιστήμονες συζητούν για τα αίτια και τις πιθανές περαιτέρω εξελίξεις της σειράς σεισμών στο ελληνικό νησί της Σαντορίνης. Ο γεωφυσικός Christian Hübscher συμμετέχει στη συζήτηση - και μπορεί επίσης να δει μια φιλοσοφική πλευρά της δουλειάς του: "Τα ηφαίστεια και οι σεισμοί είναι σαν τη ζωή: πρέπει να τη ζεις προς τα εμπρός, αλλά μπορείς να την καταλάβεις μόνο προς τα πίσω", λέει, παραθέτοντας τον Søren Kierkegaard. Ο Hübscher είναι επικεφαλής του τμήματος Θαλάσσιας Γεωφυσικής του Πανεπιστημίου του Αμβούργου και ερευνά τα ηφαίστεια της Σαντορίνης για σχεδόν 20 χρόνια σε στενή συνεργασία με Έλληνες συναδέλφους του.
Ο ειδικός παρακολουθεί στενά την απόκοσμη σειρά σεισμών που συγκλονίζουν αυτή την ώρα τα νησιά Σαντορίνη, Αμοργό, Ίο και Ανάφη. «Είναι πολύ έντονο και δικαίως προκαλεί ανησυχία», λέει. Ωστόσο, δεν πιστεύει ότι ευθύνονται τα δύο ηφαίστεια της περιοχής -η ίδια η Σαντορίνη και το υποθαλάσσιο ηφαίστειο Κολούμπο, που βρίσκεται περίπου επτά χιλιόμετρα βορειοανατολικά. «Οι περισσότεροι ειδικοί συμφωνούν ότι οι συχνότητες είναι πιο πιθανό να ελέγχονται από τεκτονική δραστηριότητα». Από αυτή την άποψη, ένας ισχυρός κύριος σεισμός - αν συμβεί - είναι πιο πιθανός από μια ηφαιστειακή έκρηξη.
Ένα από τα ηφαίστεια είναι "ελαφρώς ενεργό"
Έλληνες επιστήμονες εντόπισαν «ελαφριά δραστηριότητα» του ηφαιστείου της Σαντορίνης στο πλαίσιο της ανάλυσής τους για την τρέχουσα σειρά σεισμών την Τετάρτη. Αυτό προκαλεί ανησυχία στους ανθρώπους στην περιοχή - θα μπορούσαν οι σεισμοί να προκαλέσουν ηφαιστειακή έκρηξη; «Μπορεί να υπάρχουν μηχανισμοί ανάδρασης μεταξύ των σεισμών και των ηφαιστείων», επιβεβαιώνει ο Hübscher. "Αλλά τα υποκέντρα των σεισμών δεν είναι εκεί που βρίσκονται οι θάλαμοι μάγματος, αλλά κάτω από το μικρό νησί της Άνυδρου, περίπου 170 χιλιόμετρα βορειοανατολικά. Αυτό είναι καλό προς το παρόν."
Ο φόβος των ανθρώπων δεν είναι αβάσιμος. Όταν
το ηφαίστειο της Σαντορίνης εξερράγη για τελευταία φορά, το 1950, ήταν μόνο μια
μικρή έκρηξη. Ωστόσο,
κατά την τελευταία έκρηξη του Κολόμβου γύρω στο 1650, 70 άνθρωποι σκοτώθηκαν,
υπήρξε ένα τσουνάμι και ένα τεράστιο και δηλητηριώδες σύννεφο αερίων.
Ο γεωφυσικός Christian Hübscher, επικεφαλής του Τμήματος Θαλάσσιας Γεωφυσικής στο Πανεπιστήμιο του Αμβούργου, ερευνά τα ηφαίστεια της Σαντορίνης για σχεδόν 20 χρόνια -Mandy Bartsch/4Raw/dpa
Πέντε εκρήξεις μέχρι στιγμής
"Έχουμε μελετήσει εντατικά το Κολούμπο. Έχει εκραγεί πέντε φορές στη γεωλογική του ιστορία, με αρκετές δεκάδες χιλιάδες χρόνια μεταξύ κάθε έκρηξης", λέει ο Hübscher. Δεδομένου ότι το τελευταίο ξέσπασμα εμφανίστηκε πριν από λιγότερο από 400 χρόνια, ο κίνδυνος είναι στατιστικά μάλλον χαμηλός.
Θα μπορούσε να γίνει ισχυρός σεισμός - αλλά κανείς δεν μπορεί να το ξέρει. «Κάποτε υπάρχουν ακραίες προβλέψεις από μεμονωμένους ειδικούς, αλλά αυτό είναι απλώς σαν να διαβάζεις τον καφέ», λέει ο Hübscher. Ωστόσο, ανησυχεί γιατί οι κάτοικοι της Σαντορίνης εγκαταλείπουν το νησί τους - τα δύο τρίτα των περίπου 16.000 κατοίκων έχουν καταφύγει στην ηπειρωτική χώρα λόγω των σεισμών. "Οι ντόπιοι είναι συνηθισμένοι στους σεισμούς και έχουν καλή αίσθηση του νησιού τους. Αν φύγουν, είναι επειδή η κατάσταση είναι ακραία".
Αποστολή στην περιοχή του σμήνους των σεισμών
Ο ίδιος ο Hübscher συμφωνεί με τον Kierkegaard: Ως μέρος μιας αποστολής, σχεδιάζει να διεξαγάγει ξανά έρευνα στην περιοχή τον Μάρτιο και τουλάχιστον να αποκτήσει αναδρομικές γνώσεις για την τρέχουσα σειρά σεισμών. Στο ερευνητικό σκάφος Maria S. Merian, μια διεπιστημονική ομάδα θα αναζητήσει υποβρύχια ηφαίστεια μέχρι τότε άγνωστα - και θα ελέγξει εάν το τρέχον σμήνος σεισμών έχει αλλάξει τον βυθό της θάλασσας μέσω κατολισθήσεων και ρηγμάτων ή την απελευθέρωση υγρού και αερίου. Πηγές:

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου