Ναούμ Σπανός, Μακεδονομάχος: Διηγείται γιατί ο Μελάς πήγε γρήγορα να τον βρει με το ποδήλατό του

Ο Ναούμ Σπανός με συμπολεμιστές του
25/2/2024

Ο Μακεδονομάχος από το Άργος Ορεστικό, γνωρίζοντας τις τραγωδίες που προκαλούσαν οι Τούρκοι και οι Βούλγαροι κομιτατζήδες στην Μακεδονία μας, έκανε την δική του ομάδα ανδρειωμένων Ελλήνων προκειμένου να αγωνιστούν για την Απελευθέρωση της μακεδονικής μας γης. Δυστυχώς, το κράτος των Αθηνών τούς συνέλαβε!... 

Έγραψε ο Ναούμ Σπανός στα Απομνημονεύματά του:

Κατά τας 4 Ιουνίου 1903(βρισκόταν στην Αθήνα) έλαβα επιστολήν από το Βελιγράδιον, από Π. Μάντσην, εργοστασιάρχην εκ Παγκαρόβου Μοναστηρίου, διά της οποίας μου έγραφεν ότι εις τας 20 Ιουλίου οι Βούλγαροι θα κηρύξωσι την επανάστασιν εις την Μακεδονίαν. "Έστω προς γνώσιν σου", μου έλεγε.

Αμέσως με την επιστολήν επήγα εις τον κ. Δραγούμην. Αφού την εδιάβασα, με έστειλεν εις τον γ. γραμματέα του Υπουργείου των Εξωτερικών κ. Πανάν. Επήγα, την διάβασε και του λέγω: "Δεν πρέπει να αφήσωμεν να γίνεται επανάστασις από Βουλγάρους. Και ημείς οι Μακεδόνες να πάμε εναντίον των βουλγαρικών συμμοριών". Μου λέγει: "Καλή η ιδέα σου, κάμε ό,τι ξεύρεις. Το επίσημον κράτος δεν θα ανακακευθή. Υπάρχουν λόγοι". 

Σηκώθηκα κι έφυγα...

Εντός έξι ημερών ετοίμασα τριάκοντα δύο άντρες. Τους όρκισα, εφρόντισα δια όπλα κτλ. Ο μέγας πατριώτης κ. Ι. Αηδονόπουλος, έμπορος, ανέλαβε από διαφόρους φίλους του, πήρε όπλα, χρήματα και άλλα χρειαζούμενα. 

Είχα παλικάρια Μακεδόνας και τους έστειλα εις δύο δόσεις εις τα σύνορα. Εις την τρίτην αποστολήν ήτο να φύγω και εγώ. 

Κατέβηκα εις Πειραιά, με ακολουθούσεν όμως ο ενωμοτάρχης Οικονομίδης... Μου είπε πως με θέλει η αστυνομία. Με έστειλαν εις Αθήνα. Εκεί ο διευθυντής της αστυνομίας μου λέγει: "Καπετάνιε, έχω διαταγή να σε απελάσω" και διέταξε να με βαστήξουν. 

Τότε έγραψα κάρτα εις τον κ. Μελάν με όλα τα συμβάντα. Ο Μελάς ήλθεν αμέσως με το ποδήλατον, αφού προηγουμένως επήγεν εις τον κ. πρωθυπουργόν. Λέγει εις τον διευθυντήν: "Πώς απεφασίσατε να απελάσετε τον καπετάν Ναούμ και να τον παραδώσετε εις τους Τούρκους; Είναι εντροπή. Να τον αφήσετε ελεύθερον". 

Ο διευθυντής με συνεβούλεσε ότι δεν πρέπει να φεύγουν ομάδες, διότι η Τουρκία θα εύρη αφορμήν να μας κηρύξη τον πόλεμον. 

Την άλλη ημέραν επήρα τηλεγραφήματα από τους άνδρας μου από την Καλαμπάκα (σύνορα) ότι συνελήφθη όλο το σώμα (από τους Έλληνες) και να τους στείλω χρήματα να έρθουν πίσω...

Πηγή: "Αναμνήσεις εκ του Μακεδονικού Αγώνος", Ναούμ Σπανός -  Φωτογραφία: wikipedia.org

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου